Szybkie zakupy bez rejestracji, wysyłka w 24h
+48 600 797 100 pon-pt 08:00 - 19:00, soboty 08:00 - 14:00
Jeśli jesteś entuzjastą sportów wodnych, żeglarzem lub wędkarzem musisz pamiętać o właściwym wyborze w pełni wydajnego akumulatora. O tym, że nadszedł czas na zakup nowej baterii świadczyć może trudność z uruchomieniem silnika czy szybsze gaśnięcie świateł w kabinie, co związane jest z brakiem dostępu mocy elektrycznej. W ofercie, znaleźć można wiele rodzajów baterii, począwszy od tych tradycyjnych, poprzez te, które wykorzystują matę szklaną w technologii kwasowo- ołowiowej, czy akumulatory żelowe. Które z nich będą najodpowiedniejsze do łodzi motorowych, jaki akumulator do skutera wodnego wybrać, a które rodzaje baterii są przeznaczone do jachtów żaglowych? A w końcu, jaki akumulator do łódki kupić?
Biorąc pod uwagę konstrukcję akumulatorów, można je podzielić na kilka rodzajów:
Akumulator do łodzi i jachtów należy traktować, przede wszystkim, jako część systemu pokładowego, który obejmuje również takie elementy, jak: alternator, regulator napięcia, ładowarkę napędzaną energią brzegową, być może generator prądu przemiennego i jego okablowanie na pokładzie i, w przypadku żeglarza, np. system monitorowania baterii.
W pewnym sensie, akumulatory są pośrednikami, czyli przechowują energię elektryczną wytwarzaną gdzie indziej i odmierzają ją zgodnie z wymaganiami w systemach i urządzeniach 12 V. Te trzy elementy - zapotrzebowanie, przechowywanie i dostawa - muszą być odpowiednio dopasowane, inaczej cały system zostanie naruszony.
Zbyt mała pojemność baterii będzie wiązała się z ciągłą potrzebą ładowania, a jeśli sprzęt do ładowania nie zapewnia wystarczającej mocy, baterie nigdy nie będą w pełni naładowane, co doprowadzi do ich wczesnego zużycia. Z drugiej strony, zbyt wysoka pojemność spowoduje, że trudno będzie go w pełni naładować za pomocą alternatora napędzanego silnikiem.
Zasada działania akumulatora, niezależnie do tego, czy przeznaczony jest do zamontowania w łodzi, czy na łódce wędkarskiej jest taka sama: napięcie powstaje na dwóch elektrodach z różnych metali, gdy są zanurzone w elektrolicie. Dwunastowoltowy akumulator składa się z sześciu pojedynczych ogniw połączonych szeregowo w zewnętrznej plastikowej obudowie, przy czym napięcie generowane w każdym ogniwie wynosi 2,1 wolta. Zasadniczą różnicą jest jednak to, że dla skuterów wodnych i łodzi dedykowane są baterie o dużej wytrzymałości i odporności na uderzenia fali, które powstają podczas dużych prędkości.
Bez względu na rodzaj substancji chemicznych, akumulatory do łodzi i jachtów są kategoryzowane na podstawie mocy wyjściowej, ogólnie wyrażonej jako amperogodziny i liczby cykli (ładowanie/rozładowanie).
Wydajność i żywotność zwykle dyktują cenę.
Istotną właściwością na jaką należy zwrócić uwagę w przypadku każdego akumulatora są jego gabaryty fizyczne. Nie idą one zazwyczaj w parze z wartościami energetycznymi.
Z odpowiednim dopasowaniem wymiarów przemawiają nie tylko kwestie bezpieczeństwa, ale też dbałości o łódź. Baterie używane w łodziach są duże i ciężkie, w większości przypadków ich miejsce znajduje się pod pokładem niedaleko lub w bezpośrednim kontakcie z silnikiem. W przypadku dużej łodzi (zwłaszcza jeśli z jakiś przyczyn są źle wytrymowane), mówimy o zdecydowanie większym działaniu czynników zewnętrznych niż w samochodzie czy motocyklu. Jest to mocno odczuwalne, głównie na wodach, gdzie mamy duże fale.
Przechodząc do sedna, niekontrolowane przemieszczenie się ogniwa prądowego może wywołać duże zniszczenia oraz spowodować nadsterowność lub podsterowność łodzi.
Istnieją trzy podstawowe typy akumulatorów do łodzi:
Akumulatory rozruchowe są na ogół najtańszym rodzajem baterii do łodzi i mają tylko jeden cel: uruchomienie silnika.
Akumulatory o głębokim cyklu rozładowania są właściwym wyborem do zasilania elektrycznego silnika i innych akcesoriów, takich jak systemy audio, winda kotwiczna itd.
Natomiast, te ostatnie łączą wydajność akumulatora rozruchowego i akumulatorów o głębokim cyklu i są dobrym wyborem, gdy nie ma miejsca na zamontowanie dwóch akumulatorów.
Warto też wspomnieć o wartości rozruchowej. Większość „szanujących się” łodzi ma bardzo profesjonalny GPS, tzw. echo sondę monitorującą to, co się dzieje pod wodą, a jeśli mówimy o większych gabarytach, również elektrycznie sterowaną kotwicę. Aby więc łódź dostała zapłon bez problemu, warto zwrócić uwagę na ten parametr. Tutaj zastosowanie znajdą bezobsługowe baterie ołowiowo-kwasowe oznaczane są zwykle jako akumulatory SLA, co oznacza, że są one szczelne, niewrażliwe na zmianę położenia, a czas ich żywotności szacowany jest od trzech do pięciu lat. Ponadto, zawierają zawory bezpieczeństwa do uwalniania gazu w przypadku nadmiernego wzrostu ciśnienia wewnętrznego.
Właściwie dobrany akumulator do łódki wędkarskiej czy sprawnie działające akumulatory do pontonu to połowa sukcesu, biorąc pod uwagę udany wypad na ryby. Istotne jest zadbanie o bezpieczeństwo na pokładzie, niezakłócone działanie nawigacji, sprawny rozruch silnika itd. W tym przypadku, rekomendowane będą tradycyjne baterie z płynnym elektrolitem. A jaki akumulator do łodzi motorowej wybrać? Tutaj, niezalecany będzie montaż zwykłych baterii kwasowych, ponieważ nie są one bezpieczne- podczas cyklu ładowania i rozładowywania wydzielają opary ołowiu. Najlepszym wyborem będzie akumulator żelowy do łodzi, który zaliczany jest do typu akumulatora głębokiego rozładowania lub AGM.
Tymczasem, przy zakupie baterii do skuterów wodnych trzeba wziąć pod uwagę, by cechowały je duża wytrzymałość na wstrząsy wywołana uderzeniami o taflę wody. Dlatego, najlepiej sprawdzą się takie akumulatory do skuterów wodnych, które zostały stworzone do pracy w ekstremalnych warunkach, czyli odznaczające się szczelnością- baterie kwasowo-ołowiowe (AGM). Tymczasem, akumulatory przeznaczone do zamontowania na łodziach powinny właściwie zasilać urządzenia nawigacyjne, zabezpieczające i awaryjne, a dodatkowo zapewnić wygodę podróżowania. Dlatego, bateria o typie AGM to także doskonały akumulator na jacht. Jest mechanicznie wytrzymały i wymaga minimalnej konserwacji.
Do łódek wędkarskich, gdzie są silniki elektryczne 55 lbs, czyli tzw. silniki zaburtowe, nadaje się tradycyjny, kwasowo-ołowiowy akumulator, cechujący się małymi gabarytami i niską wagą.
Najbardziej polecany będzie rodzaj baterii o typie głębokiego rozładowania i bezobsługowy, wyprodukowany w technologii AGM i szczelnie zamknięte. Nadaje się do zamontowania zarówno na żaglówkach, jak i jachtach czy większych łodziach wędkarskich.
* w pojazdach z łatwym dostępem do mocowania akumulatora
Przyjedź do naszego sklepu stacjonarnego a usługe montażu wykonamy za darmo